life story

“Mladi” fotograf Dubravko Grakalić mlad je autor samo ako se uzme u obzir
kako je “nov” u svijetu profesionalne fotografije. Kao profesionalni
novinar od “malih nogu” bio je okružen fotografijama i foto aparatima.
Stoga nije neobično što se i sam latio fotoaparata. I već prve fotografije
pokazale su visoku razinu fotografske pismenosti. Ne bilo kakve, već one
najsloženije: pismenosti reporterske fotografije. Reporterska fotografija,
ma koliko naizgled bila jednostavna i grafički “čista” – dakle “umjetnička”
neobična je složenica. Nesretnica mora u sebi imati obilje informacija,
odgovoriti na temeljnih pet “W” novinarstva za razliku od umjetničke
fotografije koja se može poigravati estetikom svjetla i sjena bez da mari
za odgovor na pet “W” (tko, što, kada, gdje i zašto). Upravo stoga što je
vrhunski novinar Dubravko Grakalić nije imao da umijeće reportera koji se
služi riječima, s lakoćom pretvori u umijeće pisanja o svijetu oko sebe
fotografskim imenicama, glagolima, pridjevima, metaforama koje su složene,
umjesto riječima, svjetlom i sjenom. Gledajući njegove fotografije koje je
autor skromno nazvao zajedničkim imenom “Prolaznici” jasno je kako je riječ
o puno više nego li o običnim fotografijama ljudi na ulicama. Čistači na
svojim trokolicama koji lagano voze ispred velikog izloga s dizajnerskom
modnom markom Escada odličan su primjer fotografije koja je svjedok vremena
u kome živimo. Na njoj se može pročitati puno toga. Jasno je kako ta
fotografija nije snimljena 1978. kad takvih izloga nije bilo, ali isto tako
je jasno kako je fotografija snimljena jednog ljetnog vikenda. Ne zbog kuta
pod kojim sunce osvjetljava čistače i izlog, već iz jednostavnog razloga –
pred izlogom nema ni pasa. Dame koje kupuju u toj trgovini vjerojatno su
tog dana bile u Dubrovniku ili nekom sličnom mjestu gdje hrvatske nouveau
riche dame provode ljetne dane. O svakoj Grakalićevih fotografija dao bi se
napisati mali esej koristeći elemente stvarnosti našeg vremena što ih je
ugradio u svoje fotografije. Kako to već biva s autorima koji se ne povode
za trendovima, kad je riječ o korištenju medija fotografije, Grakalićev
opus uredno zaobilaze profesionalni znalci fotografije poput kustosa u
MSU-u i sličnih institucija. No, njegove fotografije time ne gube
vrijednost, jer ono što one posjeduju u sebi ne može se nikada izgubiti. A,
to je vrijeme i prostor u kome živimo, sad i ovdje.

Jasmin Krpan

Dubravko Grakalić (Pula, 1964.) profesionalni je novinar i fotografski entuzijast jos od njegova srednjoškolskog doba. Fotografije je objavljivao u domaćim i inozemnim fotomagazinima i knjigama. Živi i radi u Samoboru.