1992. 30x40 CROATIA WAR_01

Maxove su fotografije žanrovski različite te su nastajale s različitim povodima – dio njih naručene su od  strane časopisa, novina i reklamnih agencija za koje je radio, a dio su samoinicirani projekti ili fotografije skokova iz aviona. Možda ih je ipak moguće objediniti pod pojmom putopisne fotografije, jer nastale su na Maxovim brojnim putovanjima i bilježe događaje i prizore kojima je svjedočio. Tu su se našle vizure velikih gradova (San Francisco, Rio de Janeiro) i daleki, egzotični krajevi (vulkan Bromo na Javi,  jezero Kariba u Zimbabweu,  stado sobova u Sjevernom Sibiru, krdo deva u egipatskoj pustinji). U njima Max ne bilježi ono svakodnevno već traga za kratkim trenutkom čarolije  koji prizoru daje magičnu draž. Širokokutnim objektivom zahvaća velebnost prostora i prirode koja na njegovim fotografijama djeluje mirno i veličanstveno. Drugu grupu radova čine fotografije letača u slobodnom padu – bilježi vlastite i ekshibicije svojih kolega u zraku, akrobacije i maštovite formacije koje zajedno tvore u zraku. Na tim se fotografijama podsjećamo da je Zemlja ipak (!) okrugla, a veličanstveni pejzaži svedeni su na reljefnu pozadinu u daljini. Kao pravi znatiželjni putnik, Max bilježi i tipične obrede i rituale društvenog  života zajednice koju posjećuje, njihove plesove, igre i vještine (ratnici plemena Masai u Nacionalnom parku Masai Mara, dječaci koji pokazuju svoje skakačke vještine u mjestu Novoribny u Sjevernom Sibiru, dječaci kao džokeji na trkaćim devama u Ujedinjenim Arapskim Emiratima…). I ljudi u svakodnevnom poslu privlačni su oku stranog promatrača zbog fizionomija i odjeće protagonista (Uru žene koje prodaju pokrivače na plutajućem otoku od trske na jezeru Titikaka). Našla je svoje mjesto među Maxovim zabilježenim „dogodovštinama“ i fotografija s ovih prostora: deformirane tračnice od eksplozije tzv „krmače“, avionske bombe iz Domovinskog rata, na kolodvoru u Novskoj iz 1992. godine – podsjetnik na tragična događanja u novijoj povijesti. Tu su i angažirani fotografski komentari na ekološke teme – onečišćenje planeta i posljedice koje ono nosi. Ipak gledano u cjelini, Maxov pogled nije turoban – on sagledava svijet u njegovoj raznolikosti i bogatstvu koje ne oskudijeva ni kontradikcijama. Max ih ne prosuđuje nego bilježi, najčešće fasciniran ljepotom, sućutan kad je riječ o patnji i nepravdi.

Kada sam krenula pregledavati Maxove fotografije koje je odabrao za izložbu, isprva sam se osjetila kao Reuben s početka priče – Maxove „avanture“ nisu mi samo nedostižne, one su mi nepojmljive.  S druge strane, osjetila sam se kao gost kojem je oduševljeni domaćin odlučio pokazati svoj foto-album – zbirku najupečatljivijih ili najuzbudljivijih trenutaka u svom životu, i podijeliti to uzbuđenje sa mnom. „Listajući“ stranice tog albuma koje odvode do najudaljenijih krajeva svijeta, shvatila sam da je smisao ove izložbe upravo to: podijeliti s posjetiteljima Maxovo iskustvo života koji je, kako je sam primijetio, „zapravo jako šaren, uzbudjiv i zabavan“. Ukratko – „Cirkus Maksimus“, kako je odlučio nasloviti svoju izložbu.

Maša Štrbac

Max Dereta je freelance fotograf sa sjedištem u Nizozemskoj. Nakon rane karijere kao ilustrator i grafički dizajner, od 1980. profesionalni je fotoreporter. Fluentno govori engleski, nizozemski i hrvatski.

Međunarodni zadaci su ga odvodili širom svijeta; od karnevala u Rio de Janeiru do divljih životinja na Aljasci, Keniji i Zimbabveu,  od putovanja sa nomadima  u Saharskoj  pustinji  i  Sjevernom Sibiru, do rata u bivšoj Jugoslaviji.

S više od 6000 skokova iz aviona, Max je jedan od najiskusnijih svjetskih fotografa na svijetu. Fotografirajući s kamerama montiranim na kacigu, snimao je nekoliko padobranskih svjetskih rekorda, skočio je sa stijena u  SAD, Norveškoj i Italiji, sletio je na vrh Mt. Elbrusa u Kavkazu i  četiri puta na Sjeverni pol.

Također je slikao najpoznatije svjetske zrakoplovne izložbe u Le Bourgetu, Oshkoshu  i Moskvi, i letio je  u ruskom MiG-29  i  u stratosferu u MiG 25.  Također je sudjelovao i u Ruskom Svemirskom Programu uključujući simulacije bestežinskog stanja .

Njegove fotografije i reportaže  objavljene su u mnogim vodećim nacionalnim i međunarodnim publikacijama kao što su: Action Asia,  AD Magazine, Air ‘ Space,  Cosmopolitan, Esquire, Focus, Holland Herald, National Geographic, Traveller, Nieuwe Revu, Panorama, Playboy, Robb Report, Seasons , Stern, itd.

                                                                                Izložba je ostvarena uz pomoć

                                                                              2000px-Nikon_Logo.svg